Monday 6 October 2014

0 ZAMAN KERAJAAN ISLAM SEKARANG




I. INSTITUSI PENDIDIKAN TIDAK FORMAL
Di Indonesia menurut kebiasaan kanak-kanak berumur tujuh tahun akan dihantar kesurau untuk mengaji al-Quran, ibadat, tauhid dan akhlak. Begitu juga di Fhilipina, kanak-kanak mula belajar al-Quran di surau dan rumah guru. Situasi yang sama berlaku di Tanah Melayu. Begitu juga peranan masjid dan surau, ia terus menjadi pendidikan tidak formal.

II. INSTITUSI PENDIDIKAN FORMAL

a) SISTEM PENDIDIKAN PONDOK
Sistem pendidikan pondok merupakan antara institusi pendidikan islam yang bersifat formal dan mempunyai pengaruh yang besar di kalangan masyarakat melayu. Sistem pengajian pondok mula berkembang sejak abad ke 18 Masehi hingga ke abad 20 Masehi. Sistem pengajiaan sebegini berkembang pesat di kelantan, terengganu, Kedah dan Perlis. Antara institusi yang terkenal menggunakan sistem ini ialah Pondok Kubang Pasu dan Pondok Tuk Kenali di Kelantan, Pondok Tuk Ku Pulau Manis dan Hj Wan abdul Latif di Terengganu dan pondok Batu 16 (Pak Ya) di Kedah.

b) SISTEM PENDIDIKAN MADRASAH
Institusi pendidikan Islam berkembang setapak lagi di Alam melayu dengan Pengenalan Sistem Madrasah yang merupakan institusi pendidikan yang lebih sistematik. Madrasah pertama yang didirikan ialah al-Madrasah al-Masriyyah di bukit Mertajam pada tahun 1906 Masehi, di ikuti oleh Madrasah Iqbal al-Islamiyah di Singapura, al-madrasah al-Ahmadiyah di Riau, Madrasah Muhammadiah Melayu di Kelantan, al-Madrasahal-Mashur al-Islamiyyah di Pulau Pinang, al-Madrasah al-Khairiyyahdi Johor, al-Madrasah al-‘Alawiyyah al-Madaniyyah di Perlis, Ma’ahad Mahmud di Kedah dan lain-lain.

III. PERPUSTAKAAN
Dalam dunia pendidikan perpustakaanadalah salah satu institusi pendidikan yang di akui dari dahulu hingga ke zaman sekarang. Dalam bahasa Arab para cendikiawan di panggil wa si’al-ittila’ (luas bacaan) atau Bahr fi al-‘ilm (lautan ilmu) . Sehubungan dengan kewajipan membaca, sudah tentu ada pula kewajipan orang tertentuuntuk menghasilkan, mengeluarkan dan mnghimpun buku-buku bacaan. oleh itu wujudlah beberapa jenis perpustakaan iaitu perpustakan awam setengah awam dan persendirian.

 PERPUSTAKAAN AWAM
Wujud di masjid-masjid dan institusi pendidikan sehingga tidak
terhitung banyaknya. Contoh :-
• Byt al-hikmah
• Khizanat Sabu (dar al-Ilm)
Perpustakaan yang terbaik yang pernah ada oleh Abu Nasr
Sabur bin Ardasyir (m.d 416 hijrah perdana menteri kerajaan Buwayhids) . Terdapat 100 naskhah Al-Quran yang ditulis oleh Banu Muqlah dan 10400 jilid buku yang kebanyakan ditulis tangan atau telah dimiliki oleh ulama-ulama terkenal. Perpustakaan ini pernah menjadi pusat orang-orang terkenal dan ulama-ulama untuk mereka berbahas dan berdebat. Abu ala-al-Ma’arri, ahli falsafah buta yang terkenal (m.d 4494) sering melawat perpustakaan ini terutama apabila beliau berkunjung ke Baghdad (18) .

PERPUSTAKAAN SEPARUH AWAM
Kerana tidak di peruntukkan kepada semua golongan masyarakat dan bukan juga di perpustakaan persendirian kerana pemiliknya tidak menggunakannya. Perpustakaan ini milik khalifah-khalifah dan raja yang menubuhkannya dengan tujuan kemahsyuran.

Keanggotaannya di khaskan kepada orang yang berpangkat tinggi dan terkenal. Ibnu Sina, ahli falsafah Islam yang terkenal dibenarkan memasuki perpustakaan tetapi hanya setelah memperolehi kebenaran khas (Nicholson, 1930, 265-266) . Perpustakaan ini terdapat banyak didunia Islam di zaman pertengahan.Contoh:-
• Perpustakaan al-Nasir Lidinillah
Terkenal sebagai penguasa yang lama dalam kerajaan, berminat pada perkembangan intelektual. Memiliki 3 buah perpustakaan yang paling menarik dalam sejarah Islam. Salah satunya digambarkan oleh Ibnu Al-Athir iaitu mengandungi beribu-ribu buku yang istimewa dan sangat berharga.
• Perpustakaan khalifah-khalifah Fatimiyyah

Mengikut pakar-pakar sejarah, terdapat 2400 al-Quran
Diperpustakaan ini. Sebahagiannya ditulis tangan oleh penulis terkenal dan dijilid dengan indah, 1200 naskah dari Tarikh al –Tabari salah satunya ditulis tangan, 100 naskah buku al-Junharah oleh Ibnu Duraid, kira-kira 30 naskah kitab al-‘Ain oleh Khalid.Keseluruhan koleksi mencapai jumlah beberapa juta jilid koleksi besar ini mengandungi karya-karya dalam pelbagai mazhab, tatabahasa, bahasa, hadith, sejarah, perbincangan dan kimia. Kata Abu Syamah dan Al-Maqrizi “perpustakaan ini adalah salah satu keajaiban dunia dan merupakan perpustakaan yang istimewa di antara perpustakaan-perpustakaan yang ada pada zaman pertengahan “.


 PERPUSTAKAAN PERSENDIRIAN
Dibina oleh para ulama untuk kegunaan mereka sendiri.Oleh kerana
perpustakaan ini terlalu banyak maka beberapa perpustakaan terkenal sahaja disebutkan disini :

• Perpustakaan Fath bin Khadan (m.d 247H)
Termasuk dalam koleksi buku Fath bin Khadan ialah karangan Al-Jahiz iaitu seorang penyair dan pengarang terkenal. Al-Nadim menyatakan bahawa tidak seorang pun pernah melihat koleksi buku yang lebih baik daripada segi bilangan mahupun keindahan perpustakaan ini.
• Perpustakaan Hunain bin Ishaq (m.d 264H)
Hunain seorang pakar perubatan, dapat menguasai 4 bahasa utama pada zamannya. Iaitu bahasa Arab, Yunani, Suryani dan Paris. Jadi perpustakaan ini terkenal dengan koleksi buku-bukunya dalam bidang perubatan dan bahasa. Hunain selalu menjelajah ke negeri-negeri lain untuk mencari buku-buku dan sering kembali dengan membawa buku yang banyak.
• Perpustakaan al-Muawaffaq bin Matran (m.d 587 H)


Seorang pakar perubatan juga seorang pencinta buku. Dalam perpustakannya terdapat kira-kira 10 ribu jilid buku.Untuk memperkayakan perpustakaannya ia menyalin buku-buku itu sendiri kerana ia seorang penulis terkenal, disamping ia menggaji 3 orang penyalin untuk maksud tersebut. Hampir semua buku yang dimilikinya diperbaiki dan dibuat penambahan olehnya dengan komennya sendiri terhadap penambahan itu.

0 comments:

Post a Comment

 

SUMBANGAN TAMADUN ISLAM DALAM PENDIDIKAN Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates